Logeerhuis De Opstap: een plek om je thuis te voelen!

Als u zich thuis niet alleen kunt redden, bijvoorbeeld als u na ontslag uit het ziekenhuis nog moet herstellen, dan kunt u zich aanmelden voor een verblijf in De Opstap. Dit geldt ook als u tijdelijk geen beroep kunt doen op mantelzorg, door bijvoorbeeld ziekte of overbelasting van uw mantelzorger. In overleg biedt De Opstap ook plaats aan gasten met andere, specifieke zorgvragen.

Het logeerhuis is er primair voor inwoners van Groningen, Haren en Ten Boer.

Het logeerhuis aan de Molukkenstraat in Groningen is modern en heeft een ruime gemeenschappelijke woonkamer, een keuken, vijf logeerkamers, drie badkamers en een kleine kantoorruimte. De Opstap heeft plek voor vijf gasten. 

Als gast van De Opstap heeft u een eigen kamer. De toiletten en douches worden gedeeld. Het gebouw is rolstoelvriendelijk en beschikt over een lift. De Opstap ligt in de Korrewegwijk met winkels en openbaar vervoer op loopafstand.

 

 

Wij bieden opvang in een warme en huiselijke omgeving. U doet, net als thuis, zoveel mogelijk zelf of samen met onze enthousiaste vrijwilligers.
Er zijn 24 uur per dag vrijwilligers aanwezig. De vrijwilligers zorgen voor het huishouden en de maaltijden, maar zijn er ook voor een praatje of gesprek, een spelletje of een wandeling met de gasten in de buurt. Daarnaast zijn ze verantwoordelijk voor het schoonhouden van het logeerhuis. De vrijwilligers verrichten geen medische handelingen en speciale zorgtaken. Daarvoor wordt zo nodig de thuiszorg, een wijkverpleegkundige of huisarts ingeschakeld.

Voor wie is De Opstap geschikt?

Logeerhuis De Opstap biedt een plek aan volwassenen:

  • van 18 jaar en ouder, die herstellen van een ziekte en/of een operatie en niet in aanmerking komen voor een indicatie zorg en verblijf;
  • met een mantelzorger die even op adem moet komen of een korte periode niet in de gelegenheid is om voor de ander te zorgen;
  • die gedurende een korte periode wat extra zorg en aandacht nodig hebben en dat thuis niet kunnen krijgen;
  • die zich zelfstandig kunnen voortbewegen en voldoende zelfredzaam zijn om ‘s nachts met meerdere gasten in het logeerhuis te verblijven;
  • die voor de duur van maximaal drie weken een plek nodig hebben voor herstel of verblijf;
  • die inwoner zijn, of wiens mantelzorger(s) inwoner is/zijn van de gemeente Groningen.
Voor wie is De Opstap niet geschikt?

Logeerhuis De Opstap is niet geschikt voor gasten die:

  • meer ondersteuning nodig hebben dan de vrijwilligers in combinatie met de thuiszorg of huisarts aan ondersteuning kunnen bieden;
  • kampen met verslavingsproblematiek;
  • dementerend zijn;
  • geen vaste woon- of verblijfsplaats hebben (daklozen);
  • zich in een terminale levensfase bevinden.

 

Praktische informatie

Geen indicatie nodig: Voor een verblijf in De Opstap is geen indicatie nodig.
Voor medische handelingen en speciale zorgtaken kan zo nodig een wijkverpleegkundige van de thuiszorg of een huisarts in het logeerhuis langs komen.

Verblijfsduur: Het verblijf in De Opstap kan variëren van enkele dagen tot drie weken. In overleg kan er van de verblijfsduur worden afgeweken. 

Eigen bijdrage: Wij vragen van de gasten een eigen bijdrage van € 10,- per etmaal voor eten en drinken.
Voor gasten die geen eigen bijdrage kunnen betalen, wordt er gezamenlijk naar een oplossing gezocht.

Folder: Download hier de folder van De Opstap
Filmpje: Bekijk hier een filmpje over De Opstap

Aanmelden

Met alle gasten wordt voorafgaand aan het logeren een kennismakingsgesprek gevoerd. Tijdens het kennismakingsgesprek bekijken vrijwilligers van de werkgroep ontvangst of het logeerhuis en de vrijwilligers kunnen bieden wat er in uw persoonlijke situatie nodig is. Als de kennismaking voor beide partijen bevalt, kan de datum voor een warm welkom in het logeerhuis worden ingepland. Dit onder het voorbehoud dat er een bed vrij is voor de gewenste periode.

Natuurlijk bent u welkom om eerst eens te komen kijken bij De Opstap voordat u beslist of u wilt komen logeren. In overleg is het doorgaans ook mogelijk om een nachtje te komen proeflogeren.

Voor informatie of het aanvragen van een kennismakingsgesprek kunt u telefonisch contact opnemen met De Opstap.

Ook ziekenhuizen, huisartsen en andere zorgverleners kunnen gasten aanmelden.

Stichting Logeerhuis De Opstap | Molukkenstraat 202 | 9715 NZ Groningen
telefoon: 050 204 2500 | email: info@deopstap050.nl

Van maandag tot en met vrijdag nemen wij tijdens werkuren aanmeldingen in behandeling.

Verhalen

Citaten van gasten

Ik kon na een operatie mijn boodschappen niet doen en zelf koken zat er ook niet in. Het fijne in het logeerhuis was de aandacht en het gezelschap. Het voelde als een soort wellness.

Voor mijn operatie hoorden we al van iemand die het in De Opstap naar z’n zin had gehad. Het is hier heerlijk rustig, je hoort ’s avonds helemaal niks en overdag is er volop afleiding.

Wat ik als zeer plezierig ervaar is de sfeer in het huis. Iedereen helpt elkaar, bijvoorbeeld met het koken en samen boodschappen doen. Het is gewoon gezellig en warm in het huis. Het is fijn dat mijn mantelzorger wordt ontlast van de zorg die ze me dagelijks geeft. Wij zijn allebei zeer blij met dit logeerhuis.

De mooie locatie viel me op. Het is licht en ruim in het huis. De kamers zijn groot genoeg en het uitzicht op de groene omgeving is prachtig.

De vrijwilligers zijn vriendelijk en behulpzaam. | Alles mag, maar niets hoefde. Wilde je een handje helpen dan kon dat, wilde je tijd voor jezelf nemen dan was dat ook goed. | De vrijwilligers doen er alles aan om het je naar de zin te maken. | Mijn mantelzorger kon een week naar de familie. | De Opstap heeft mij een veilige plek geboden.

Verhalen van De Opstap

Ze dachten dat ik in een luxe hotel verbleef”

een interview met Janny (63) woonachtig in de Rivierenbuurt te Groningen

We ontmoetten elkaar, toen ik, als nieuwe vrijwilliger, voor het eerst kennis ging maken met De Opstap. Op dat moment niet vermoedend dat over een week of twee De Opstap dicht zou gaan vanwege het Corona virus. Jullie zaten met nog twee gasten en twee vrijwilligers net aan de lunch, gezellig met elkaar te babbelen. Janny was er net een dag of drie en zei me dat ze het naar haar zin had. Dat het een geschenk uit de hemel was dat ze hier terecht was gekomen. Daar wilde ik wel meer van weten. Waarom ging ze naar De Opstap en hoe beviel haar dat? Drie weken later is Janny thuis; De Opstap moest vanwege de risico’s i.v.m. Corona voor zowel de gasten als de vrijwilligers dicht. We hebben (telefonisch) contact met elkaar. Janny had al ruim 7 maanden last van heftige pijn en uitval in één van haar benen, voordat geconstateerd werd dat ze een hernia had. Een operatie moest dat verhelpen. Ze woont alleen en heeft een zoon, schoondochter en kleinkinderen in Groningen wonen. Zij zijn haar al die maanden enorm tot steun geweest. Veel zaken kon ze, door de voortdurende pijn, niet meer zelf doen. Toen ze op maandag hoorde dat ze vrijdag geopereerd kon worden, vroeg ze zich af hoe het moest gaan na de operatie. Weer een beroep op haar kinderen doen, stuitte haar best tegen de borst. De gemeente gebeld, die haar doorverwees naar het Wij-team. Op zoek naar dat adres op internet viel haar een andere site op, namelijk die van De Opstap, een logeerhuis: wat zou dàt zijn? Nieuwsgierig klikte ze de site aan: haar interesse was gewekt: zouden zij iets voor haar na de operatie kunnen betekenen? Toen ze haar verhaal deed, werd meteen aangegeven dat De Opstap voor haar situatie zeer zeker geschikt zou zijn. Ze wilden direct wel langs komen om een en ander nader te bespreken. Janny was helemaal overdonderd door de snelheid waarmee gehandeld werd. Het bleek een geschenk uit de hemel. Zo werd de hoogte van haar bed gemeten, zodat die in De Opstap net zo hoog gezet werd: goed voor het oefenen straks na de operatie! Wanneer werd ze geopereerd? Op vrijdag? Er was een kamer vrij: ze hielden hem voor haar vast. Toen ze in het ziekenhuis hoorden dat ze naar De Opstap zou gaan, mocht ze de dag na de operatie, op zaterdag (!), er al naar toe. Voor De Opstap geen probleem, ze werd met open armen ontvangen; alles was voor haar al in gereedheid gebracht. Het verblijf werd wat langer dan Janny van te voren had bedacht. Maar wat is ze er achteraf blij mee, dat het mogelijk was om het aanvankelijk gedachte verblijf van 5 dagen te verlengen naar 2 weken! Ze merkte dat ze steun had aan de oplettendheid van de vrijwilligsters als ze bijvoorbeeld toch te lang bleef zitten of vanwege de pijn niet rechtop bleef lopen. Ook het contact met de andere gasten hielpen haar door de soms best moeilijke momenten heen: ze zaten tenslotte allemaal in het zelfde schuitje! Het gaf juist ook afleiding en er werd veel gelachen. En de vrijwilligers? Alleen maar lof: zij zorgden ervoor dat Janny zich helemaal kon concentreren op haar herstel. En toen het iets beter ging, hielp ze mee daar waar het mogelijk was. Maar niets moest, alles mocht. Toch wel wat anders nu ze weer thuis is. Dan valt ze toch wel eens in de valkuil van teveel doen. Nu moet ze zichzelf toespreken om op tijd rust te nemen en dat is soms best lastig. En haar familieleden? Zij waren heel blij dat Janny voor De Opstap gekozen had. Natuurlijk was er vaak contact, maar voor hen was het na zo’n lange periode van mantelzorg heerlijk om die zorgen even niet te hebben. Vooral ook omdat ze zagen dat hun (schoon)moeder het zo prima naar haar zin had. En haar vrienden en kennissen, die dachten aan de hand van haar verhalen en de foto’s dat ze in een luxe hotel zat! Janny kijkt terug op een prima periode in De Opstap. Ooit had ze gezegd: “Ik wil nooit naar een dergelijke voorziening”. Daar denkt zij maar ook haar familie nu heel anders over: “Hoe dankbaar kun je zijn, dat er een dergelijke organisatie als De Opstap is, als je het even niet meer zelf kunt regelen.”

De operatie is geslaagd, u mag morgen naar huis!

De operatie is geslaagd en u mag morgen weer naar huis. Dat klinkt mooi maar dat was nou precies wat Antje Tamminga (54 jaar) niet wilde. Jazeker ziekenhuisbedden moeten zo gauw mogelijk weer leeg want de volgende patiënten staan al weer te dringen. Dat begreep zij ook wel. Maar als je alleen woont en er is niemand die je, één keer weer thuis, helpt om de trap op te komen. En er is ook niemand die de eerste week de boodschappen voor je wil doen, laat staan je eten koken. Wat dan? Mooi hoor dat de operatie was geslaagd, maar ze voelde zich nog lang niet in staat om weer voor zichzelf te zorgen. Hoe moest dat nou?

Harm en Anna Hoogland, al meer dan 60 jaar getrouwd, wonen nog steeds zelfstandig. En dat, ondanks dat ze al ver in de tachtig zijn en Harm beginnend dement is. Anna zorgt voor hem of, zoals dat tegenwoordig heet: ze is zijn mantelzorger. Maar wat wil het geval? Anna heeft al jaren last van haar heup en daar is best wat aan te doen. Maar wie moet er voor Harm zorgen als zij in het ziekenhuis ligt? Bovendien, hoe moet het als zij de eerste tijd na de operatie wel naar huis mag maar nog niets kan en mag doen?

In beide, bovenbeschreven situaties bood logeerhuis De Opstap de oplossing. Antje ging meteen vanuit het ziekenhuis met een taxi naar De Opstap en werd daar door twee vriendelijke vrijwilligers opgevangen en in haar eigen slaapkamer geïnstalleerd. ‘s Avonds at ze met de 4 andere gasten en de 2 vrijwilligers in de gezamenlijke huiskamer, zuurkool met worst. Ze is 8 dagen gebleven.

Met Harm en Anna ging het anders. Anna bracht Harm de dag voordat ze zelf in het ziekenhuis zou worden opgenomen naar De Opstap. Toen ze aan haar heup was geopereerd en niet meer in het ziekenhuis hoefde te blijven maar nog wel veel pijn had, ging ze ook naar De Opstap. Hun bedden stonden naast elkaar en de vrijwilligers kookten het lievelingskostje van Harm: kapucijners met spek. Mooi toch, en na 14 dagen kon Anna het weer allemaal zelf en gingen ze samen naar huis.

Herman Kassenberg (De Opstap)